ГоловнаЕкономікаБізнес

​13 років СКМ. Чого не сказав Олег Попов

Днями найбільший холдинг країни відсвяткував своє 13-ліття. З цього приводу гендиректор СКМ Олег Попов опублікував блог «СКМ: 13 лет. 13 строек. 13 поводов для гордости», де описав, чим пишається його компанія.

Фото: scm.com.ua

За словами Попова, 13 років тому Рінат Ахметов запропонував чотири принципи, на яких має будуватися бізнес. Перший – побудувати абсолютно прозору компанію. Цей пункт, безумовно, виконаний. Справді, СКМ показує, що можна будувати бізнес без зарплат в конверті. Правда, є одна відмінність СКМ від більшості компаній в Україні. Цю відмінність можна назвати «магією імені Ахметова» – власник компанії може собі дозволити таку розкіш, як будівництво прозорої компанії. Навколо ж є тисячі підприємців, які, може б і хотіли так працювати, але репресивна система влади змушує їх працювати зовсім не за легальними схемами. Всі інші пункти – чесно платити податки, зібрати сильну команду, побудувати ефективну модель корпоративного будівництва – це так чи інакше, похідна від першого пункту.

Серед предметів гордощів Попова – кілька пунктів про глибинну модернізацію ряду об’єктів, перш за все, в енергетиці. Але коли Олег Попов перераховував досягнення СКМ у цій галузі, він не сказав про те, що у нас сьогодні є дві моделі роботи крупного і середнього бізнесу. Перша - іноваційна, коли підприємства вкладаються в нові технології і пробують модернізовуватися. Друга – рейдерська. Як сказав недавно один народний депутат, описуючи економічну модель держави: «Ми по третьому колу рейдеримо одні і ті самі підприємства». Перших (інноваторів) – абсолютна меншість. Зрештою, заява Азарова про те, що ми не йдемо в ЄС, бо нам необхідно вкласти в модернізацію економіки 160 млрд доларів – краща ілюстрація того, що уряд робить ставку на другу модель розвитку країни. Якщо ми подивимося на топ-20 українських мультимільйонерів, ми можемо назвати лише чотири-п’ять їх компаній, які сповідують інноваційну модель. Інші – латають старе і витискають з нього останні соки.

Що ще не сказав Олег Попов? Він не сказав, що держава, розповідаючи про те, як вона піклується про експортерів, насправді залишає їх один на один з зовнішнім світом. У нас просто не існує жодної ефективної торгово-економічної місії, яка б лобіювала наш бізнес. Успіх підприємства за кордоном приписує собі посольство, провали – повністю лягають на плечі підприємця. 

Ще він не сказав, що погіршення фінансових рейтингів країни, яке ми спостерігаємо останні місяці, автоматично робить кредити для всіх підприємств України дорожчими. А сподівання на збільшення держзамовлення, про яке минулого тижня говорив Дмитро Фірташ – це всього на всього хороші наміри і красиві слова. 

І останнє. Те, про що писав Олег Попов, нагадує чарівну казку, унікальну для українських умов. СКМ має ресурси, аби розвивати не тільки себе, але й простір навколо. Та в книзі, де ця казка розміщена, дуже багато історій, якi (за бажанням колективу авторів, які займаються цим «письменництвом» вже не перше десятиліття) не передбачають happy end.

Вадим ДенисенкоВадим Денисенко, Політолог
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram